Klarna’s Wilko Klaassen over (achteraf) betalen, betrouwbaarheid en bescheidenheid

Back to overview

Welcome to meet Swedish Chamber of Commerce Board Member Wilko Klaassen, GM/VP Commercial Belgium / Netherlands / France at Klarna in an interview for Webhelden ealier this month. (Interview in Dutch).

Fintech hero Klarna is founding partner van het Webhelden Diner. In de afgelopen acht jaar veranderde zo’n beetje alles bij het Zweedse bedrijf. Tijd om de Nederlandse voorman Wilko Klaassen uitgebreid voor te stellen. Hij vertelt over zijn rol, de nieuwe generatie online achterafbetalers en de plannen voor 2021. Plus: drie Nederlandse Klarnauten op een missie.

 

Een man van de wereld. Wilko Klaassen, vicepresident commercial voor Nederland, België en Frankrijk bij Klarna, bracht een groot deel van zijn loopbaan buiten Nederland door. Hij zag de ontwikkeling van e-commerce (“toen noemden we dat nog internetsales”) in de Verenigde Staten en Europa. In Zweden, waar hij verantwoordelijk was voor de wereldwijde digitalisering van de marketing- en sales operatie van Husqvarna, leerde hij zijn vrouw kennen. Het groene online warenhuis Bakker.com wist hem in 2017 te verleiden om terug te komen naar Amsterdam. Een jaar later klopte Zweden opnieuw op zijn deur, in de vorm van Klarna. Standplaats Amsterdam, maar Klaassens verantwoordelijkheden blijvend grensoverschrijdend.

60-plussers

In Nederland is Klarna op dit moment de grootste én snelst groeiende aanbieder van achteraf betalen. Een derde van de webshops en steeds meer fysieke winkels in ons land maken gebruik van de dienst. In totaal meer dan 15.000, waaronder grote spelers als H&M, About You, Rituals, G-Star en Body & Fit, maar ook kleinere webwinkels.

De eindgebruikers van Klarna – het winkelend publiek – zijn in de 15 jaar dat het bedrijf bestaat wel wat veranderd. Waren het oorspronkelijk vooral jonge mensen die werden aangetrokken tot het idee om pas ruim na ontvangst van een artikel te gaan afrekenen, nu zijn de eindgebruikers meer divers. Met dank aan de coronacrisis, zegt Klaassen. “De 60-plussers vormen de snelst groeiende groep gebruikers. Zij gaan minder graag naar fysieke winkels dan voorheen. E-commerce is voor velen van hen relatief nieuw. Het logo van Klarna zien, geeft ze de zekerheid dat ze met een betrouwbare webshop van doen hebben. Dat ze niet hun geld kwijt zijn als er iets misgaat bij de bestelling, of als de winkel failliet gaat, geeft rust.” Vrouwen maken vaker gebruik van Klarna dan mannen, al weten steeds meer mannen de optie voor achteraf betalen te vinden. Gebruikers bevinden zich door heel Nederland, shoppen veel of slechts af en toe. “Het maakt niet uit of je veel koopt, of juist niet zoveel te besteden hebt. Het gaat om het principe: je kunt betalen als je het product ontvangen hebt en weet dat je het wil houden. Je hoeft niet dagen of weken te wachten tot een webshop jouw geld terugstort als je iets hebt geretourneerd.”

Read more at https://webhelden.nl/2020/11/klarnas-wilko-klaassen-over-achteraf-betalen-betrouwbaarheid-en-bescheidenheid/

Source: Webhelden.nl

 

 

 

 

Patrons